Ny kaffekultur i Danmark?

Kaffe har alle dage været et vigtigt element i den danske kultur. Tænk blot på udtryk som at invitere på kaffe og kage, at mødes til en kaffeaftale eller når man inviterer sig selv med ordene ”Jeg kigger lige forbi til en kop kaffe”.

De fleste danskere drikker de magiske bønner, og faktisk drikker 60% mere end 4 kopper om dagen. Betyder det så, at alt er som altid? Nej. For mens de gamle nød den fine filterkaffe, har nutidens generation nogle lidt andre kaffevaner.

De ’nye’ kaffevaner

Værd at nævne er det helt sikkert, at de unge generationer ikke kun bruger kaffe som deres ’energikilde’. De populære energidrikke har vundet ind på flere af de unge, men det er ikke den eneste måde, hvorpå kaffeforbruget mellem generationerne adskiller sig.

For mens kaffe altid har været mest brugt i filter-form, er de nye generationer af kaffedrikkere i højere grad tilhængere af espressokaffe og latte- samt cappuccinokaffe.

En del af årsagen kan skyldes, at de nye generationer ikke kun anskuer kaffen som en rutine, men som et luksusprodukt, hvormed nydelse prioriteres over det rutinemæssige. Det skal både ses i lyset af, at unge foretrækker de reelle kaffebesøg, og ikke køber ugens tilbud i deres lokale supermarked, men fra lokale specialitetsbutikker eller online kaffespecialister som Haveacoffee.dk, hvor man både kan købe kaffe på normal vis eller få leveret i abonnementsform.

En af årsagerne til den nye tendens, kan også findes i de nye generationers måde at tænke i forbrug. I dag er produktets autencitet og historie også en del af købsmotivet, hvilket også er blandt årsagerne til, at prisen ikke af den altafgørende faktor, og at man tilmed gerne betaler mere for produktet.

Tendenserne peger med andre ord på, at der er ved at blive formet en ny form for kaffekultur i Danmark. En ting, som dog ser ud til at forblive, er, at vi fortsat mødes med kaffen som samlingspunkt.

Dette indhold er sponsoreret