Håndlavede smykker er en voksende trend

Dette indhold er sponsoreret

I et rigt land som Danmark finder du mange bevidste forbrugere, der ved, hvad de vil have. I mange tilfælde er det, som forbrugerne vil have, mærkevarer fra nogle af de største modehuse set fra et internationalt perspektiv. Modeprodukterne er synlige statussymboler, der vidner om stil, overskud, velstand og meget mere.

For nogle findes der dog en anden type smykker, som de opfatter som langt mere attraktive. Det er de såkaldte håndlavede smykker, som repræsenterer noget andet end mærkevarerne. Det skal ikke forstås som om, at smykkerne nødvendigvis er meget billigere eller dyrere (de findes inden for begge ender af skalaen), men at man får et mere autentisk produkt, noget med en unik historie tilknyttet. Netop det ønske vokser sig større og større hos mange danske kunder, som efterspørger unikke produkter.

Jagten på autentiske

 Fordi vi levet i en tid, hvor vi har velstand og alle muligheder, bliver det at skille sig ud også en del af modebilledet. Det er in at være unik, og med vores postmodernistiske tilgang til design og selvet, kan vi være lige hvad vi har lyst til, uden at nogen stiller spørgsmål.

Den moderne forbruger søger derfor i høj grad produkter, der understøtter fortællingen om at være unik. Det får man blandt andet, når man har unikke smykker som en forlængelse af personligheden.

De håndlavede smykker sælger derfor bedre end nogensinde før, fordi de netop repræsenterer det autentiske og unikke.

Flere og flere guldsmede tilbyder også at smelte kundernes gamle smykke rom og producere nye med det smeltede materiale. Derved får man ikke blot et unikt design, men bærer et smykke, der har en særlig historie og sentimental værdi.

Det kan f.eks. være, hvis man får smeltet sin bedstefars gamle vielsesring om og bruger den på en nye måde, eller hvis man blot samler mange af sine ældre smykker for at give dem nyt liv.

En ting er i hvert faldt sikkert: trenden med håndlavede smykker er kommet for at blive. Den autentiske og personlige forbruger er or alvor ved at vågne.